Pressemeddelelse fra DRF

Rejs ordenligt på sommerferie

Pressemeddelelse 4. juli 2024

God forberedelse inden ferien tager toppen af den værste rejsestress og minimerer kedelige rejseoverraskelser på destinationen. Det er brancheforeningen Danmarks Rejsebureau Forenings (DRF) bedste råd til danskerne, der i disse dage og uger rejser på sommerferie.

 Sommerferien er den tid på året, flest danskere rejser på ferie, og dermed er det også den tid med mest trængsel i lufthavnene. De travle rejsedage giver typisk længere ventetid ved både check-in, sikkerheds- og paskontrollen. DRF opfordrer til, at man møder op i god tid i lufthavnen og sikrer sig selv en god begyndelse på rejsen.

 ”Det slår aldrig fejl. Hvert år er der rejsende, som ikke har taget højde for, hvor mange mennesker, der rent faktisk skal rejse på samme dag som dem selv, og som ender med enten at få en ekstremt stressende start på ferien eller i værste fald simpelthen ikke når deres fly. Har man købt en pakkerejse, kan rejsebureauet oftest hjælpe med at booke nye fly og hoteller, men det er ikke nødvendigvis rejsebureauet, der skal betale for det, hvis det er den rejsendes egen skyld, fordi man ikke er mødt frem i god tid”. Det siger Jakob Hahn, branchedirektør og advokat i DRF.

Et andet godt råd er at huske at pakke sine værdigenstande, medicin, pas og andre vigtige sager i sin håndbagage. Har man plads i håndbagagen kan det også redde en ellers kedelig start på ferien, hvis man pakker lidt ekstra toiletsager og en smule rent tøj, hvis uheldet skulle være ude og ens bagage ikke kommer med samme fly som en selv.

 ”Jeg vil også gerne slå et slag for den tryghed, man automatisk får, når man køber sin rejse gennem et rejsebureau. Danske rejsebureauer er meget professionelle, og de ved, at det er dem, der bærer ansvaret for stort set alt på en rejse. Går noget galt, kan man som gæst altid kontakte sit rejsebureau eller bureauets repræsentanter på rejsemålet og få hurtig hjælp. Det gælder i stort som småt, og ofte kan bureauet hjælpe på stedet, så man kan fortsætte sin ferie uden for mange bekymringer eller irritation”, siger Jakob Hahn, og fortsætter:

 

”Rejsebureauerne har et utal af forpligtelser over for de gæster, der har købt en pakkerejse. Gæsterne er sikret i alle ender og kanter, og man kan sagtens have ret til f.eks. en kompensation, hvis der er noget, der ikke spiller på ferien. Men husk at give rejsebureauet besked allerede mens du er på dit feriemål, så manglen kan udbedres hurtigt”. Hvis man ikke kontakter rejsebureauet med det samme, kan det jo ikke hjælpe. I sidste ende risikerer man at miste retten til kompensation, hvis man venter med at kontakte bureauet til ferien er overstået”.

 For mere info eller uddybning, kontakt branchedirektør Jakob Hahn på jaha@danskerhverv.dk eller 30 70 49 53.

Danmarks Rejsebureau Forening
Børsen
DK-1217 København K
CVR. Nr.: 20 77 03 17
E-mail: kontakt-drf@danskerhverv.dk
www.travelassoc.dk