Kendelse fra PAN

Denne sag handler om en familie, der blev bidt af væggelus på ferien og som efterfølgende mente, at det var rejsebureauet, der skulle betale for skadedyrsbekæmper, kummefryser m.v. Og ikke mindst betale dem hele rejsens pris tilbage.

Sagen (#23-625)

Klager købte en rejse til Fuerteventura for to voksne og to børn på to og fire år. Rejsen varede en uge og var med ophold i familieværelse med balkon eller terrasse, havudsigt og forbundne døre mellem værelserne. Opholdet var også med All Inclusive, og hele rejsen kostede i alt 24.296 kr.

I løbet af klagers ophold fik de to børn kløende og irriterende stik i ansigterne, på hænderne og for det ene barns vedkommende også på lårene. De voksne, der sov i et andet værelse, fik ikke nogen stik. Klager mistænkte, at det var væggelus og kontaktede rejsebureauets guider.

Guiderne kontaktede hotellet, som ifølge klager ikke havde forstået, hvad problemet drejede sig om, og der blev ikke gjort noget ved det.

Klager fik dog skiftet børnenes sengetøj, ligesom hotellet på klagers opfordring udleverede plastikposer, som klager til hjemrejsen kunne pakke familiens ejendele i.

De to børn var plagede af stikkene og sov dårligt, fordi stikkene kløede. Det var ifølge klager ikke en optimal ferie, familien havde.

Den blev ikke bedre af, at flyet tilbage til Danmark var forsinket med tre timer, og at det sneede, da klager kom hjem. Klager og familien ville være sikre på, at de ikke bragte skadedyr ind i deres hus, så de klædte sig af uden for. Næste dag måtte klager indkøbe en kummefryser, for at fryse de måske-skadedyrsramte ejendele ned i, da der ikke var plads til alle familiens ejendele fra ferien i deres almindelige fryser. Kufferter og klapvogn måtte klager smide ud.

Klager tog også kontakt til en skadedyrsbekæmper, som ikke var i tvivl om, at det var væggelus, de to børn var blevet bidt af på ferien og som der ifølge skadedyrsbekæmperen også fandtes spor af at være kommet med hjem.

Klager sendte en længere rapport om forløbet til rejsebureauet og ønskede hele rejsens pris tilbagebetalt plus erstatning på 3.136 kr. for udgift til skadedyrsbekæmper og 400 kr. for udgift til køb af brugt kummefryser. I alt et krav på 27.832 kr.

Det afviste bureauet og gjorde gældende, at man ikke fandt, at klager havde bevist, at stikkene, som børnene havde pådraget sig på rejsemålet, stammede fra væggelus. Det kunne man, mente rejsebureauet, have fået fx en læge på rejsemålet til at vurdere, men det havde klager undladt.

Rejsebureauet mente ikke, at en skadedyrsbekæmper havde kompetence til medicinsk at kunne konstatere, at børnenes mærker stammede fra væggelus.

Desuden kunne rejsebureauet heller ikke forstå, at der ikke som dokumentation fra klager fx var fremsendt billeder med spor efter skadedyr. Endelig gjorde bureauet gældende, at det ikke havde modtaget lignende reklamationer fra det pågældende værelse hverken før eller efter klagers ophold.

Klager accepterede ikke bureauets afvisning og sendte reklamationen videre til afgørelse i Pakkerejse-Ankenævnet.

Afgørelsen

I Pakkerejse-Ankenævnet mente man heller ikke, at klager havde godtgjort, at børnenes bid stammede fra væggelus på værelset.

Ankenævnet kunne derfor ikke imødekomme klagers krav.

Da det derfor ikke var dokumenteret, at hotelværelset var inficeret med væggelus, kunne nævnet heller ikke imødekomme klagers krav om erstatning af udgifter til skadedyrsbekæmper og køb af kummefryser.

Klager fik dermed ikke medhold i nogen dele af sin klage og fik derfor heller ikke klagegebyret tilbagebetalt. Rejsebureauet skulle heller ikke betale sagens omkostninger.

Hvad kan vi lære af sagen?

På sekretariatet ser vi en del sager med mistanke om væggelus på hotelværelser, og vi har også skrevet om det flere gange tidligere.

I denne sag kunne klager ikke dokumentere, at børnenes mærker stammede fra væggelus på bureauets hotel.

En lægeerklæring, der bekræfter, at den rejsende formentlig har fået væggelus, er dog heller ikke alene tilstrækkelig dokumentation for, at den rejsende har fået de pågældende væggelus på baggrund af forhold hos rejsearrangørens underleverandører.

Yderligere dokumentation kunne for eksempel have været fotos fra værelset af væggelus, seng/lagner med spor efter væggelus, eller at hotelpersonalet havde konstateret væggelus og på den baggrund var gået i gang med at afluse værelset.

Havde klager kunnet dokumentere, at hotellet var kilden til væggelusene, havde bureauet hæftet for dets underleverandør, altså hotellet, og dermed været ansvarlig for de rimelige og nødvendige udgifter, som klager i den forbindelse, var blevet påført, eksempelvis udgifter til skadedyrsbekæmpelse og kummefryser.

Derfor skal man, hvis man som rejsebureau får henvendelser om væggelus, først og fremmest afklare med hotellet, om klager har ret eller ej. Herefter kan man som bureau tage de nødvendige foranstaltninger, herunder eventuel flytning af de rejsende, hvis det viser sig, at der er væggelus.

Vær i den forbindelse opmærksom på, at man ikke skal flytte den rejsende straks, der er den mindste mistanke, idet en sådan handling kan tages til indtægt for, at bureauet erkender, at der er væggelus på stedet.

Flytter man gæsterne, uden at det er afklaret, om der rent faktisk er væggelus, men ud fra en ”better safe than sorry”-betragtning, er det vigtigt at man gør den rejsende tydeligt opmærksom på, at en sådan flytning sker per kulance og ikke fordi, man har anerkendt, at hotellet har væggelus.

Foreligger der derimod dokumentation, eller hvis det bekræftes, at der er væggelus, er det med at få flyttet de rejsende hurtigst muligt og renset deres medbragte bagage for at minimere skadens omfang. Det kan ende med store erstatningsbeløb, hvis de rejsende for eksempel får væggelus med hjem, og det kan dokumenteres, at det var bureauets hotel, der var kilden.

Danmarks Rejsebureau Forening
Børsen
DK-1217 København K
CVR. Nr.: 20 77 03 17
E-mail: kontakt-drf@danskerhverv.dk
www.travelassoc.dk