Kendelse fra Pakkerejse-Ankenævnet

Sag 23-895

Klager mente ikke, at det kunne være rigtigt, at man som gæst om bord på sejlskibet skulle tage del i blandt andet daglig rengøring og opvask. Desuden blev der både drukket og røget om bord i denne sag fra Pakkerejse-Ankenævnet.

Sagen

Klager købte en sejlerrejse for én person i Det græske øhav. Rejsen havde en varighed af otte dage og var med indkvartering i kahyt om bord og kostede 13.500 kr. Dertil kom et tilkøb på € 100 til forplejning, havnepenge undervejs m.v.

Klager gjorde ved hjemkomsten gældende, at hun mente at have booket en ferie, men at hun var blevet sat til at rydde af og vaske op efter måltider, rengøre dæk, bære skrald, åbne/lukke afløb, rengøre toilet og bad og andet. Klager var ikke oplyst om disse pligter inden indgåelse af aftalen og mente derfor ikke, at rejsens pris havde stået mål med indholdet af rejsen, eller at det havde været en ferie.

Dertil kom en lang række af mangler om bord.

Klager gjorde bl.a. gældende, at der var en konstant urinlugt fra toilettet, at der var tilbageløb i toilettet, at skabe ikke kunne åbnes eller lukkes, at der var ulækkert i køleskabet om bord, at der ikke var nok viskestykker og andet, at der havde været råbt ukvemsord mellem de to kaptajner/rejseledere, at de to rejseledere havde slået ud efter hinanden og desuden været berusede. Især forholdet mellem de to kaptajner/rejseledere havde givet utryghed og dårlig stemning om bord. Klager reklamerede også over, at der var blevet røget om bord, og at klager ikke på forhånd havde været informeret om, at rygning var tilladt. Senere i klageforløbet gjorde klager gældende, at hun heller ikke var blevet introduceret på ordentlig vis til båden.

Klager krævede en kompensation på et ikke specificeret beløb samt et regnskab for, hvilke udgifter bureauet havde haft under rejsen.

Rejsebureauet (det vil sige de to kaptajner/rejseledere) mente ikke, at der var noget at komme efter. Efter deres overbevisning var det helt gængs praksis og naturligt, at alle om bord også skulle deltage i det praktiske.

Desuden havde de mere end 30 års sejlererfaring og bestred fuldt ud at manøvrere, også i havnene ved anløb, hvor man ikke havde været oppe at skændes, men blot givet klare ordrer til folk, der skulle hjælpe med at lægge til.

De mente også, at anklagen om, at de havde drukket alkohol, var urimelig, da de betragtede det som en naturlig omgang med gæsterne, at man nød et glas vin.

Rejsebureauet var ikke indstillet på at kompensere klager udover at undlade at opkræve for nogle drikkevarer, hun ikke havde betalt.

Klager var ikke tilfreds og sendte klagen videre til Pakkerejse-Ankenævnet med et krav om en kompensation på 4.500 kr.

Afgørelsen

I Pakkerejse-Ankenævnet gav man rejsebureauet fuldt medhold.

Nævnet fandt, at klager ikke havde godtgjort, at skibets standard (urinlugt, rengøring, hygiejne m.v.) var utilfredsstillende. Nævnet mente heller ikke, at det fra klagers side var godtgjort, at rejsebureauets introduktion til skibets faciliteter eller det daglige program var mangelfuldt.

Klager havde heller ikke, efter Nævnets vurdering, godtgjort, at rejselederne optrådte uansvarligt, og da klager ikke i aftalegrundlaget var lovet et røgfrit skib, kunne klager heller ikke forvente dette. Denne del af klagen blev derfor også afvist.

Nævnet afviste også klagers punkt om, at denne skulle hjælpe til om bord og skrev, at selvom dette forhold ikke var beskrevet i aftalegrundlaget, kunne det stadig ikke føre til andet resultat end en afvisning af klagepunktet.

Ankenævnet skriver, at heller ikke resten af klagers punkter, hverken enkeltvis eller hver for sig kunne anses som en mangel.

Hvad kan vi lære af sagen?

Sagen her viser, at hvis man vil klage over forhold, man mener udgør en mangel, så skal man kunne godtgøre sine klagepunkter.

Det er ikke nok, at man af den ene eller den anden grund ikke bryder sig om rejselederne eller deres facon.

Vi kan også se, at de påberåbte mangler kan være så små, at Nævnet ikke mener, at det rent faktisk er mangler, der er tale om.

Kontakt gerne sekretariatet, hvis du er i tvivl om, hvad der kan udgøre en mangel.

Danmarks Rejsebureau Forening
Slotsholmsgade 3
DK-1216 København K
CVR. Nr.: 20 77 03 17
E-mail: kontakt-drf@danskerhverv.dk
www.travelassoc.dk